Do 26 kwietnia br. przedłużona została przerwa w nauczaniu stacjonarnym w jednostkach systemu oświaty – to zapis ujęty w podpisanym 9 kwietnia br. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
Przypomnijmy, że w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19, 20 marca br.zmieniono przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych. Określono również zasady prowadzenia nauczania na odległość i możliwość oceniania i klasyfikowania uczniów.
Harmonogram egzaminów i rekrutacji
– nowe rozwiązania w związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkół i placówek
W związku z przedłużeniem kształcenia na odległość w szkołach i placówkach oświatowych, a także przesunięciu terminu egzaminów – zmienione zostały przepisy dotyczące m.in. harmonogramu egzaminów, rekrutacji, zadań dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz zespołów egzaminacyjnych. Dnia 10 kwietnia Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w tej sprawie.
Harmonogram egzaminów
W roku szkolnym 2019/2020 Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej otrzymał upoważnienie do zmiany harmonogramu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych. Komunikat w tej sprawie zostanieogłoszony nie później niż na 21 dni przed pierwszym dniem przeprowadzania danego egzaminu. Jednocześnie zostają utrzymane w mocy wszystkie rozpoczęte już czynności dotyczące organizacji i przeprowadzania danego egzaminu zewnętrznego.
Podstawa prawna
Termin postępowania uzupełniającego do oddziałów przedszkolnych obowiazuje od 13.04.2020 r. do 20.04.2020 r.
„Komputery zostały pozyskane w ramach Projektu„Euroschola.eu – Razem damy radę!” - nieodpłatnego wynajmu dla uczniów szkół w czasie zamknięcia placówek w okresie epidemii koronawirusa. Komputery zostały przeznaczone do zapewnienia uczniom dostępu do zdalnej edukacji.”
- linków do stron www.euroschola.eu i www.ups.com
Okres szerzącej się epidemii to czas, kiedy może dochodzić do nasilania się trudnych sytuacji w domowym życiu z Twoim bliskimi.
Ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu z jednej strony, nadmiar obowiązków z drugiej, brak ruchu, monotonia, trudności z organizacją dnia mogą stawać się źródłem złości i konfliktów w relacji z najbliższymi .
Oto sposoby na poradzenie sobie ze złością:
- dmuchając balona
- rysując swoją złość (możesz też zastosować malowanie na dużych arkuszach papieru jaskrawymi farbami)
- poprzez tzw. „skrzynię złości” – pudełko z gazetami, które możesz gnieść do woli lub drzeć
- wykrzyczenie złości (np. w swoim pokoju)
- poprzez ćwiczenia, aktywność ruchową
- bliskość z innymi osobami, poproś, by byli przy tobie, pomogli ci rozwiązać problem, z którym się zmagasz; może będzie to dobra okazja, by wspólnie porozmawiać o sytuacjach, które stają się źródłem złości
- włącz się we wspólne działanie
- sięgnij po „ludzika złości” – pacynkę, do której może włożyć rękę i powiedzieć jej o swojej złości,
- poduszka złości, na której możesz wyładować emocje uderzając pięściami,
- kapelusz, którego założenie niesie komunikat: „ zwróć na mnie uwagę, jesteś mi potrzebny, itp.
- słuchając muzyki (preferowanej przez ciebie, ale akceptowanej przez innych)
- oddając się aktywności, która sprawia ci przyjemność, uspokaja, relaksuje (może będzie to kontakt ze zwierzęciem czy czytanie książki, rozwiązywanie krzyżówki a może sen)
4. Zapytaj dorosłych, co robią, gdy się złoszczą (dobre rady zawsze w cenie)
5. Zaproponuj opracowanie tzw. domowegokodeksu złości czyli listyzachowań dozwolonych i nieakceptowanych w waszej rodzinie. Ustalcie konsekwencje wynikające z pojawiania się nieakceptowanych zachowań np. utrata określonego przywileju, przyjemności, dodatkowe obowiązki czy naprawa szkód
6.Zwracaj uwagę na pewne sygnały ostrzegawcze, które zazwyczaj poprzedzają wybuch twojej złości. Obserwuje swoje ciało, co się z nim dzieje, kiedy narasta w tobie złość (może to szybszy oddech, suchość w ustach, przyspieszone bicie serca, wypieki na twarzy, zaciśnięte dłonie, napięte mięsnie, bóle głowy, spocona skóra, drżenie ciała, podniesiony głos, itp.). Spróbuj określić sytuacje, które szczególnie cię denerwują. Określ rodzące się w nich emocje na termometrze uczuć. Może być on dla ciebie podpowiedzią, co zrobić, żeby nie poddać się złości.
Legenda:
Spokój– tak trzymaj
Lekkie zdenerwowanie– weź 3 głębokie oddechy
Irytacja – coś cię denerwuje, poszukaj więc rozwiązania lub oddal się od tej sytuacji
Złość – powiedz komuś o niej, uderz w poduszkę, idź na spacer, weź się zaćwiczenia ruchowe, taniec
Wściekłość – uwaga wybuch!!! Idź w bezpieczne miejsce, by nie zrobić krzywdy sobie lub innym
Powodzenia !!!
Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Choszcznie
Okres szerzącej się epidemii to czas, kiedy może dochodzić do nasilania się trudnych sytuacji w domowym funkcjonowaniu z Twoim dzieckiem.
Zmęczenie, brak ruchu, monotonia, zakłócony rytm dnia, stres, zdalne nauczanie, dodatkowe obowiązki do wykonania, brak zdyscyplinowania w pracy mogą powodować wybuchy złości u Twojej pociechy.
Oto sposoby na poradzenie sobie z atakami złości twojego dziecka:
- dmuchanie balona, aż pęknie
- wyrysowanie swojejzłości (można też zastosować malowanie na dużych arkuszach papieru jaskrawymi farbami)
- „skrzynię złości” – pudełko z gazetami, które można gnieść do woli lub drzeć
- wykrzyczeniezłości (np. w swoim pokoju)
- ćwiczenia,aktywność ruchową
- rozmowę, bycie przy dziecku – „jestem tu, by ci pomóc”
- wspólne działanie
- ludzika złości – pacynkę, do której może włożyć rękę i powiedzieć jej o swojej złości,
- pudełko uczuć – (kredki i papier do narysowania złości, poduszka złości, na której można wyładować emocje – uderzanie pięściami lub krzyczenie, kapelusz, którego założenie niesie komunikat: „zwróć na mnie uwagę, jesteś mi potrzebny, itp.)
5. Powiedz dziecku, co ty robisz, gdy się złościsz
Jeżeli nie udało ci się powstrzymać swojej złości i np. za głośnio krzyczałaś, porozmawiaj z dzieckiem o tym, przyznaj się do swojego niewłaściwego zachowania, powiedz o emocjach ci towarzyszących „jest mi przykro z powodu mojego niewłaściwego zachowania, przepraszam za nie ”. Nie bój się przyznać do błędu. Dziecko uczy się do ciebie także takich zachowań.
6. Określ zachowania, których nie akceptujesz oraz ustal konsekwencje wynikające z ich pojawiania się np. utrata określonego przywileju, przyjemności, dodatkowe obowiązki czy naprawa szkód
Punkt 4 i 5 stworzą tzw. kodeks złości czyli listę zachowań dozwolonych i nieakceptowanych
7. Zachowaj spokój – staraj się mówić spokojnie, akceptuj uczucia przeżywane przez dziecko, nazywaj co widzisz – „widzę, ze jesteś bardzo zły…”
8. Rodzicu, bądź czuły na pewne sygnały ostrzegawcze, które zazwyczaj poprzedzają wybuch złości (wzmożona ruchliwość dziecka, nagłe zajmowanie się sprawą, która nigdy nie była bardzo ważna, zaczepne słowa, tzw. „ping – pong” słowny, gesty, miny, bladość lub zaczerwienienie, rozdrażniony, podniesiony głos, nieprzyjmowanie żadnych argumentów, krytyka, rozkojarzenie, itp.)
Pomocne będzie wówczas:
- rozbrojenie nastroju dziecka, tak by nabrało dystansu lub zwróciło się o pomoc – „widzę, ze trudno ci dopasować klocki…”
- obrócenie sytuacji w żart – „Ach te klocki, chyba się zbuntowały…”
- naprowadzenie dziecka na rozwiązanie problemu – „czasem klocki są zniekształcone. Co można zrobić w takiej sytuacji?”
A teraz - zaproponuj dziecku wspólne przygotowanie posiłku, grę planszowa, obejrzenie filmu, rozmowę, przygotowanie dekoracji świątecznych lub innych okolicznościowych, rozmowę z członkami rodziny z którymi dawno nie rozmawialiście przy użyciu telefonu, skypa, lub innego komunikatora.
Powodzenia !!!
Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Choszcznie
W naszej szkole powstały strefy wyciszenia i relaksu. Refleksyjne oznaczenia przypominają wszystkim o konieczności wzmacniania relacji międzyludzkich, wspólnych rozmowach, działaniui pomocy. Symbole zachęcają do czasowej rezygnacji z użytkowania urządzeń elektronicznych i samodzielnego, kreatywnego działania.
W lutym, w naszej szkole powstały podłogowe gry planszowe. Realizacja tego pomysłu pozwala uczniom na kreatywne spędzanie przerw. Jedna ze wspomnianych gier znajduje się na parterze budynku głównego. Każda z gier ma własny regulamin, który określa jej zasady. Regulaminy znajdują się przy planszach, w miejscach zabawy. Celem głównym jest aktywizacja uczniów w procesie dydaktycznym, celami szczegółowymi zaś wykonywanie i prezentowanie określonych działań matematycznych oraz integracja ze środowiskiem szkolnym. Poniżej krótkie zasady gier:
KLASY - ZASADY GRY
1. W grze biorą udział uczennice i uczniowie klas IV-VIII.
2. Rozgrywki odbywają się w przerwach międzylekcyjnych – zgodnie z potrzebami i zainteresowaniem uczniów.
3. Rywalizacja ma charakter indywidualny.
4. Kolejność udziału w grze wyznaczona jest na podstawie ustaleń koleżeńskich.
5. Gra polega na umiejętnym przejściu przez 10 pól planszy podłogoweji wyrzucaniu kostki na kolejne pola.
Zadaniem uczestnika jest utrzymanie się przez dłuższy czas na jednej nodze w polach nr 1,2,3,5,6,7,8,9.
6. W ramiona oznaczone numerem 4 oraz w pole oznaczone numerem10, uczestnik wskakuje obunóż.7.
SKOCZNA TABLICZKA - ZASADY GRY
1. W grze biorą udział uczennice i uczniowie klas IV-VIII.
2. Rozgrywki odbywają się w przerwach międzylekcyjnych – zgodniez potrzebami i zainteresowaniem uczniów.
3. Rywalizacja ma charakter grupowy.
4. Kolejność udziału w grze wyznaczona jest na podstawie ustaleń koleżeńskich.
5. Gra polega na umiejętnym poruszaniu się po planszy i wyskakiwaniu działań z zakresu tabliczki mnożenia oraz prezentowania wyników za pomocą ruchu.
Kolejną z edukacyjnych atrakcji jest gra planszowa dla klasy VIII Matematyka już nie utyka. Gra ma na celu utrwalenie wiedzy uczniów ze starszej klasy oraz służy usystematyzowaniu wiadomości przed egzaminem. Rozgrywki odbywają się w każdy wtorek i czwartek. Wówczas młodzież podzielona na dwie grupy, rywalizuje między sobą rozwiązując wylosowane przez siebie zadania z czterech kategorii tematycznych. Wśród nich znajdują się: algebra, geometria, zadania tekstowe, definicje i wzory oraz tabliczka mnożenia. Dodatkowo każdy z uczestników może wylosować BONUS tematyczny. Poprawnie rozwiązane zadanie zbliża uczestników do wygranej, którą jest tablet. Dodatkowym rozmaiceniem gry jest konieczność poruszania się zgodnie z kierunkiem, który wyznaczają różnokolorowe ślady. W trakcie gry, każdy z uczestników ma możliwość uzyskania pozytywnej oceny z aktywności. To doskonała motywacja do działania!
W początkowych miesiącach roku, na naszych korytarzach pojawiły się matematyczne dekoracje. Wśród nich odnaleźć można tabliczkę mnożenia, wzory pół i obwodów, potęgi oraz jednostki miar i wag. Wspomniane elementy pomagają utrwalać poznaną widzę i są niekiedy pomocą przy rozgrywkach matematycznych.
W marcu doposażyliśmy zasoby biblioteki szkolnej – zakup pozycji miał na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów oraz wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy matematycznej. Publikacje zostały wydane pod patronatem Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zachęcamy do lektury i logicznej przygody z algebrąi geometrią!
Kolejne kroki w walce z koronawirusem – w sklepie mniej osób, ograniczenia w poruszaniu nieletnich, a parki, plaże i bulwary zamknięte
Rodzice dzieci przyjętych po raz pierwszy proszeni są o potwierdzenie woli przyjęcia
w postaci pisemnego oświadczenia do 07.04.2020 r. na adres e-mail szkoły szkola@krzecin.pl (oświadczenie dostępne na stronie szkoły).
Termin postępowania uzupełniającego trwać będzie od 13.04.2020 r. do 20.04.2020 r. Wnioski składać na adres e-mail szkoły.
Zarządzenie nr 13/2019/2020 z dnia 24 marca 2020 r.
Dyrektora Szkoły Podstawowej w Krzęcinie
w sprawie przygotowania do realizowania w okresie od dnia 25 marca 2020 r. do dnia 10 kwietnia 2020 r. zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz.U. 2019 poz. 1148 z późniejszymi zmianami), w związku z projektem Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
zarządzam, co następuje:
§ 1
§ 2
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
1. e-dziennika, w którym nauczyciel ma obowiązek sprawdzić obecność na podstawie listy odebranych wiadomości ( nauczyciel wpisuje w wiadomości e-dziennika temat lekcji, ten sam, który wpisze w planie realizacji tematu, i wysyła go uczniom jako znak rozpoczęcia lekcji. Uczeń powinien odebrać wiadomość, tym samym potwierdza udział w lekcji do godz. 18.00. Nieodebranie wiadomości w danym dniu traktowane jest jako nieobecność na zajęciach. Jeśli lekcja realizowana jest w trybie, gdzie uczeń w inny sposób potwierdza obecność, wówczas nauczyciel wpisuje na tej podstawie frekwencję do e-dziennika),
2. materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
3. materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
4. innych materiałów i działań wskazanych przez nauczyciela;
a) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
b) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem;
c)przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku ucznia
z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (powyższe zadanie zlecam nauczycielom wspomagającym).
5. Uczniowie objęci określonymi planowo rodzajami wsparcia wynikającymi z obowiązku zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej,realizują zajęcia zgodnie z planem.
6. Wychowawca raz w tygodniu przedstawia Dyrektorowi szkoły raport o ewentualnych problemach związanych z realizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i kontrolą frekwencji.
7. Dopuszczam możliwość modyfikacji treści nauczania do zrealizowania w ramach nauczanych przedmiotów lub innych zajęć w poszczególnych oddziałach w okresie od 25 marca 2020 r. do 10 kwietna 2020r., mając na uwadze między innymi: możliwości psychofizyczne uczniów, konieczność podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego i/lub ograniczeń wynikających z zaistniałej sytuacji organizacyjnej.
§3
§ 4
Dyrektor szkoły
Honorata Kłosek
W związku ze zmianą w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r.w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID -19
w okresie od dnia 12 marca 2020 r. do dnia 10 kwietnia 2020 r.
na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie jednostek systemu oświaty.
W tym czasie nadal będziemy kontynuować zdalne nauczanie, głównie poprzez dziennik elektroniczny. Z uczniami, którzy nie mają z różnych przyczyn takiej możliwości będziemy się komunikować w innej formie elektronicznej.
Rodziców i Uczniów, którzy mają trudności z logowaniem bądź odczytaniem informacji przesyłanych przez szkołę proszę o kontakt z wychowawcami.
Jednocześnie przypominam o zachowaniu ostrożności i dbaniu o własne zdrowie.
Pozdrawiam Wszystkich bardzo serdecznie.
Honorata Kłosek dyrektor szkoły.
Aby ustalić hasło do librusa dla swojego dziecka, należy zalogować się na konto rodzica.
Rozwinąć zakładkę uczeń, kliknąć na informację - i tam jest możliwość wygenerować nowe hasło dla dziecka.
Informuję, że terminy rekrutacji do oddziałów przedszkolnych i klasy pierwszej Szkoły Podstawowej w Krzęcinie nie uległy zmianie. Z dniem 16 marca 2020 r. została za kończona rekrutacja do oddziałów przedszkolnych, natomiast od dnia 13 do 20 kwietnia 2020 r. będą przyjmowane wnioski do rekrutacji uzupełniającej. Jeżeli chodzi o rekrutację do klasy pierwszej, to trwa ona do 31 marca 2020 r. Ze względu na zawieszenie działalności szkoły, spowodowanej zagrożeniem koronawirusem, wszystkie wnioski, zarówno do oddziałów przedszkolnych jak i do klasy pierwszej szkoły podstawowej należy składać drogą mailową na pocztę szkoły : szkola@krzecin.pl, a po przywróceniu działalności szkoły dostarczyć do sekretariatu szkolnego ich oryginały wraz z brakującymi załącznikami. Wzory wniosków są do pobrania na stronie Szkoły Podstawowej w Krzęcinie.
Z poważaniem Maria Dzika - sekretarz szkoły
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną wynikającą z rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19, apeluję do Państwa o zachowanie szczególnych środków ostrożności w tym trudnym dla wszystkich czasie.
Proszę o przestrzeganie zaleceń formułowanych przez Ministra Zdrowia, dostępnych na stronie internetowej www.gov.pl. Przypominam, że zarządzony czas kwarantanny nie oznacza okazji do zabawy i wzmacniania kontaktów towarzyskich. Przedsięwzięcie ma na celu wyeliminowanie problemu rozprzestrzeniania się wirusa i uchronienie przed jego przykrymi konsekwencjami. Ograniczmy zatem kontakty z innymi ludźmi. W tym celu pozostańmy w domach, unikajmy wizyt w miejscach publicznych, używajmy dostępnych komunikatorów internetowych, dbajmy o higienę ciała i umysłu, prawidłową dietę i wypoczynek.
Informuję, że od dnia 16.03.2020r. nauczyciele poszczególnych przedmiotów, za pośrednictwem dziennika elektronicznego, przygotowują i rozsyłają zadania mające na celu usystematyzowanie wiedzy oraz wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy. Zachęcam do korzystania z oferowanych form wsparcia i podjęcia wirtualnej przygody pod kierunkiem pedagogów naszej szkoły. Zachęcam również do rozwoju własnych zainteresowań w zaciszu domowym, podejmowania przygód związanych z literaturą oraz samorozwoju w zakresie wybranych dziedzin nauki.
Każdy dzień to nowe wydarzenia, które rozbudzają w nas określone emocje i uczucia. W przypadku niepokojących Państwa kwestii związanych z zaistniałą sytuacją i bezpieczeństwem dzieci, zachęcam do kontaktu ze specjalistami pod numerem 800 100 100.
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich członków społeczności szkolnej, apeluję o odpowiedzialność i rozwagę w codziennym postępowaniu.
Z poważaniem
Honorata Kłosek
Szanowni Państwo.
Poniżej przekazuję apel GIS i zwracam się z gorącą prośbą o zastosowanie się do zawartej w nim prośby.
Z poważaniem
Honorata Kłosek
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krzęcinie
Apel Głównego Inspektora Sanitarnego
Główny Inspektor Sanitarny apeluje, aby czas wolny od zajęć lekcyjnych nie stanowił pretekstu do zintensyfikowania kontaktów towarzyskich. To czas mądrych wyborów zdrowotnych.
Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za zdrowie swoje i swoich najbliższych. Zachowujmy się odpowiedzialnie.
12 i 13 marca br. to dni, w których w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze;
• od poniedziałku, 16 marca br. wychowankowie i uczniowie nie przychodzą do przedszkoli i szkół.
• nauczyciele przygotują materiały dydaktyczne do samodzielnej pracy uczniów w domu.
Rodzicu,
• ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br. W przedszkolach i szkołach podstawowych 12 i 13 marca br. będą jeszcze prowadzone działania opiekuńcze;
• zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
• jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
• przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
• rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
• śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.Uczniu,• pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
• przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
• odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
• przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?
• Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.
• Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.